







Maria Fernanda Paes de Barros
Rococó tray, 2019
Brass and wood
Latão e madeira
Latão e madeira
1 3/8 x 11 3/4 x 16 7/8 in
3.5 x 30 x 43 cm
3.5 x 30 x 43 cm
Copyright The Artist
%3Cdiv%20class%3D%22artist%22%3EMaria%20Fernanda%20Paes%20de%20Barros%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22title_and_year%22%3E%3Cspan%20class%3D%22title_and_year_title%22%3ERococ%C3%B3%20tray%3C/span%3E%2C%20%3Cspan%20class%3D%22title_and_year_year%22%3E2019%3C/span%3E%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22medium%22%3EBrass%20and%20wood%3Cbr/%3E%0ALat%C3%A3o%20e%20madeira%3C/div%3E%3Cdiv%20class%3D%22dimensions%22%3E1%203/8%20x%2011%203/4%20x%2016%207/8%20in%3Cbr/%3E%0A3.5%20x%2030%20x%2043%20cm%3C/div%3E
Further images
The piece made of solid Cedar Rose wood was carved by Rondinelly Santos, an artisan specialized in sacred art, who lives in the historic city of Tiradentes, MG. The flowing...
The piece made of solid Cedar Rose wood was carved by Rondinelly Santos, an artisan specialized in sacred art, who lives in the historic city of Tiradentes, MG. The flowing design of the volutes and acanthus leaves comes alive through his hands, uniting them subtly, creating an optical effect that makes the wood appear soft.
Carving wood is to transform it, rewriting its history. This is how this dresser was born, translating the essence of Rococo period during the Brazilian colonisation.
This story started when I met Nelinho, more precisely Rondinelly Santos, an excellent carver who lives in Tiradentes, a historic Brazilian city from the beginning of the 18th century, located in Minas Gerais.
I was received with a shy smile and a sweet look and I was enchanted from the beginning with the simplicity and passion with which Nelinho described his craft and drew, with firm strokes, arabesques that seemed to have no beginning or end.
Watching him work was like embarking on a journey through time. to the Brazilian colonial period, when the then Rococo, who came from Europe, brought more light, more lightness and the idea of the joy of living.
I've learned in school that during the colonization of Brazil practically all the gold found in the region of Minas Gerais was extracted and taken from here to enrich the Crown of Portugal ... For me the story is different, our true gold is still there, latent, shining, we just need to see. It emerges through the hands of artisans who insist on not letting it run out.
Artisans, gold that flourish by hands
Making an allusion to the gold taken from Brazil by the Portuguese crown during the colonial period, the Artisans collection wants to show that the true Brazilian gold is still here, latent, waiting to be found.
There is an immense wealth stored in every artisan of this country, we just have to get rid of stereotypes and learn to see. The pieces of the collection are inspired by five artisans from Tiradentes (MG) and their different expertise. Through them I present my gaze on the work of each one. There are dressers, tables, mirrors and lamps with the soul of each artisan and mine too.
Artisans are our wealth, our roots, our culture. Carvings, sculptures, embroidery and the like emerge from their hands, from their hearts love, respect and sensitivity. An honor for me that they allow me to enter their worlds and bring them into mine. Artisans Collection is a tribute to them, the people responsible for passing on much of our traditions.
~PT
A peça em madeira maciça de cedro rosa foi entalhada por Rondinelly Santos, artesão especializado em arte sacra, que mora na cidade histórica de Tiradentes, MG. O design fluido das volutas e folhas de acanto ganha vida por suas mãos, unindo-as sutilmente, criando um efeito óptico que faz a madeira parecer macia.
Entalhar a madeira é transformá-la, reescrevendo sua história através das mãos. É assim que nasce cada uma das cômodas desta série limitada. Tendo em vista estas características todas as peças são numeradas e produzidas sob encomenda.
Essa história começou quando conheci Nelinho, mais precisamente Rondinelly Santos, um excelente entalhador que vive em Tiradentes, uma cidade histórica do início do século XVIII, localizada em Minas Gerais, Brasil.
Fui recebida com um tímido sorriso e um olhar doce e fiquei encantada desde o início com a simplicidade e paixão com a qual Neliinho descrevia seu artesanato, com movimentos firmes, arabescos que não pareciam ter início ou fim. Assistindo-o trabalhar foi como embarcar numa jornada através do tempo, para o período colonial do Brasil, quando o Rococó, vindo da Europa, trouxe mais luz, leveza e a ideia da alegria de viver.
Aprendi na escola que durante a colonização do Brasil praticamente todo ouro encontrado na região de Minas Gerais foi extraído e levado daqui para o enriquecimento da Coroa Portuguesa. Para mim, a história é diferente, nosso verdadeiro ouro continua aqui, latente, brilhante, nós só precisamos vê-lo. E isso emerge através das mãos dos artesãos que insistem em não deixar que isso acabe.
Artesãos, ouro que aflora pelas mãos.
Há uma imensa riqueza armazenada em todos os artesãos deste país, apenas precisamos nos livrar dos estereótipos e aprender a ver. As peças da coleção são inspiradas em cinco artesãos de Tiradentes (MG) e seus diferentes conhecimentos. Através deles, apresento meu olhar sobre o trabalho de cada um. Há armários, mesas, espelhos e luminárias com a alma de cada artesão e a minha também.
Os artesãos são nossa riqueza, nossas raízes, nossa cultura. Entalhes, esculturas, bordados e afins emergem de suas mãos, de seus corações, respeito e sensibilidade. Uma honra para mim que eles me permitam entrar em seus mundos e trazê-los para o meu. A Coleção Artesãos é uma homenagem a eles, responsáveis por transmitir grande parte de nossas tradições.
Carving wood is to transform it, rewriting its history. This is how this dresser was born, translating the essence of Rococo period during the Brazilian colonisation.
This story started when I met Nelinho, more precisely Rondinelly Santos, an excellent carver who lives in Tiradentes, a historic Brazilian city from the beginning of the 18th century, located in Minas Gerais.
I was received with a shy smile and a sweet look and I was enchanted from the beginning with the simplicity and passion with which Nelinho described his craft and drew, with firm strokes, arabesques that seemed to have no beginning or end.
Watching him work was like embarking on a journey through time. to the Brazilian colonial period, when the then Rococo, who came from Europe, brought more light, more lightness and the idea of the joy of living.
I've learned in school that during the colonization of Brazil practically all the gold found in the region of Minas Gerais was extracted and taken from here to enrich the Crown of Portugal ... For me the story is different, our true gold is still there, latent, shining, we just need to see. It emerges through the hands of artisans who insist on not letting it run out.
Artisans, gold that flourish by hands
Making an allusion to the gold taken from Brazil by the Portuguese crown during the colonial period, the Artisans collection wants to show that the true Brazilian gold is still here, latent, waiting to be found.
There is an immense wealth stored in every artisan of this country, we just have to get rid of stereotypes and learn to see. The pieces of the collection are inspired by five artisans from Tiradentes (MG) and their different expertise. Through them I present my gaze on the work of each one. There are dressers, tables, mirrors and lamps with the soul of each artisan and mine too.
Artisans are our wealth, our roots, our culture. Carvings, sculptures, embroidery and the like emerge from their hands, from their hearts love, respect and sensitivity. An honor for me that they allow me to enter their worlds and bring them into mine. Artisans Collection is a tribute to them, the people responsible for passing on much of our traditions.
~PT
A peça em madeira maciça de cedro rosa foi entalhada por Rondinelly Santos, artesão especializado em arte sacra, que mora na cidade histórica de Tiradentes, MG. O design fluido das volutas e folhas de acanto ganha vida por suas mãos, unindo-as sutilmente, criando um efeito óptico que faz a madeira parecer macia.
Entalhar a madeira é transformá-la, reescrevendo sua história através das mãos. É assim que nasce cada uma das cômodas desta série limitada. Tendo em vista estas características todas as peças são numeradas e produzidas sob encomenda.
Essa história começou quando conheci Nelinho, mais precisamente Rondinelly Santos, um excelente entalhador que vive em Tiradentes, uma cidade histórica do início do século XVIII, localizada em Minas Gerais, Brasil.
Fui recebida com um tímido sorriso e um olhar doce e fiquei encantada desde o início com a simplicidade e paixão com a qual Neliinho descrevia seu artesanato, com movimentos firmes, arabescos que não pareciam ter início ou fim. Assistindo-o trabalhar foi como embarcar numa jornada através do tempo, para o período colonial do Brasil, quando o Rococó, vindo da Europa, trouxe mais luz, leveza e a ideia da alegria de viver.
Aprendi na escola que durante a colonização do Brasil praticamente todo ouro encontrado na região de Minas Gerais foi extraído e levado daqui para o enriquecimento da Coroa Portuguesa. Para mim, a história é diferente, nosso verdadeiro ouro continua aqui, latente, brilhante, nós só precisamos vê-lo. E isso emerge através das mãos dos artesãos que insistem em não deixar que isso acabe.
Artesãos, ouro que aflora pelas mãos.
Há uma imensa riqueza armazenada em todos os artesãos deste país, apenas precisamos nos livrar dos estereótipos e aprender a ver. As peças da coleção são inspiradas em cinco artesãos de Tiradentes (MG) e seus diferentes conhecimentos. Através deles, apresento meu olhar sobre o trabalho de cada um. Há armários, mesas, espelhos e luminárias com a alma de cada artesão e a minha também.
Os artesãos são nossa riqueza, nossas raízes, nossa cultura. Entalhes, esculturas, bordados e afins emergem de suas mãos, de seus corações, respeito e sensibilidade. Uma honra para mim que eles me permitam entrar em seus mundos e trazê-los para o meu. A Coleção Artesãos é uma homenagem a eles, responsáveis por transmitir grande parte de nossas tradições.
Provenance
~EN
Wood carved by Rondinelly Santos, Tiradentes, MG - Brazil
~PT
Madeira entalhada por Rondinelly Santos, Tiradentes, MG - Brasil
Exhibitions
~EN2019 | Artisans, gold that flourish through hands | Yankatu Gallery | São Paulo, SP - Brazil
~PT
2019 | Artesãos, ouro que aflora pelas mãos | Galeria Yankatu | São Paulo, SP - Brasil
Share
- Tumblr