





Maria Fernanda Paes de Barros
Where I want to leave my reflection, 2020
Tree trunk, carved wood and mirrored glass
Copyright The Artist
Further images
~EN “Pause time, stay in the moment, observe yourself and the other. Hear the sounds that are not expressed, but that scream with teary eyes, in a desperation contained by...
~EN
“Pause time, stay in the moment, observe yourself and the other. Hear the sounds that are not expressed, but that scream with teary eyes, in a desperation contained by invisible bonds. Are we the ones who are deaf? Do we train our ears without realizing it, because we feel powerless in the face of so much pain? Now we have reached the limit of blindness and deafness. ”
Maria Fernanda and Kulikyrda Mehinako created a piece through the experience that the artist and researcher, creator of the Yankatu brand, had in December 2019, in the village Kaupüna, where Kulikyrda lives, in the Upper Xingu, southern Amazonia. “From that visit, the photos taken and especially the images and emotions that were recorded in my memory when I crossed a strip of burnt forest, the play Onde Quero Deixar Meu Reflexo was born”, comments Maria Fernanda. “I here in São Paulo, he in Xingu, since we cannot meet. Together we will take to the square a work full of stories to tell, reinforcing that tradition takes place in the here and now and that our identity, as Brazilians, is beautiful, rich and full of soul ”.
Mixed with a park bench and a work of art, the work welcomes at the same time that it bothers and, through a mirror, presents the divided reality giving the opportunity for the observer to rethink his place. The partnership between the two artists involved everything from discussing the project in all its complexity, choosing the tree, transporting it through the forest and from there to São Paulo, as well as work in the village Kaupüna and at Yankatu's studio, until its installation in Praça Adolpho Bloch.
The installation consists of two parts of the same tree that represent different realities: the nature burned by the inconsequential action of man and the anteater sculpture produced by Kulikyrda. The wooden zoomorphs are some of the traditional works of its people, where artists from the community create pieces of wood inspired by the fauna existing in their territory.
A mirror placed between the parts will reflect the user on the bench. “The subject's position in front of the entire work cut out (as if interrupted) and supported by the mirror, gives the same subject the opportunity to think that he was divided in front of the scene: Where do I fit in?” This provocation stimulates a self-reflection on our responsibility with art, culture, our ancestry, our origin, traditions and customs, trying to see beyond the obvious and rethink our place as an active transforming reality.
“In addition to being an invitation to pause, to“ sit down ”as a moment of interiorization, it is also a way to awaken memories so that we can perceive our strength, we can see all the signs around us, read every detail and write the story that we want to leave it as an inheritance ”, concludes Maria Fernanda.
~PT
“Pausar o tempo, permanecer no instante, observar a si e ao outro. Ouvir os sons que não são expressados, mas que gritam com os olhos marejados, num desespero contido por amarras invisíveis. Será que somos nós que estamos surdos? Será que treinamos nossos ouvidos sem perceber, por nos sentirmos impotentes diante de tanta dor? Agora chegamos ao limite da cegueira e da surdez.”
Maria Fernanda e Kulikyrda Mehinako criaram uma peça através da vivência que a artista e pesquisadora, criadora da marca Yankatu, teve em dezembro de 2019, na aldeia Kaupüna, onde Kulikyrda mora, no Alto Xingu, sul da Amazônia. “A partir dessa visita, das fotos tiradas e principalmente das imagens e emoções que ficaram gravadas na memória quando atravessei uma faixa de floresta queimada, nasceu a peça Onde Quero Deixar Meu Reflexo”, comenta Maria Fernanda. “Eu aqui em São Paulo, ele lá no Xingu, uma vez que não podemos nos encontrar. Juntos levaremos para a praça um trabalho cheio de histórias pra contar, reforçando que a tradição tem lugar no aqui e agora e que nossa identidade, enquanto brasileiros, é linda, rica e cheia de alma”.
Misto de banco e obra de arte, a obra acolhe ao mesmo tempo que incomoda e, por meio de um espelho, apresenta a realidade dividida dando a oportunidade do observador repensar seu lugar. A parceria entre os dois artistas envolveu desde a discussão do projeto em toda sua complexidade, à escolha da árvore, seu transporte pela floresta e de lá até São Paulo, além de trabalhos na aldeia Kaupüna e no estúdio da Yankatu, até sua instalação na Praça Adolpho Bloch.
A instalação consiste em duas partes de uma mesma árvore que representam realidades distintas: a natureza queimada pela ação inconsequente do homem e a escultura de tamanduá produzida por Kulikyrda. Os zoomorfos em madeira são alguns dos trabalhos tradicionais de seu povo, onde os artistas da comunidade criam peças em madeira inspirando-se na fauna existente em seu território.
Um espelho colocado entre as partes refletirá o usuário sobre o banco. “A posição do sujeito diante da totalidade da obra recortada (como que interrompida) e amparada pelo espelho, dá a oportunidade desse mesmo sujeito pensar que foi dividido diante da cena: Onde eu me encaixo?” Esta provocação estimula uma autoreflexão sobre a nossa responsabilidade com a arte, a cultura, a nossa ancestralidade, nossa origem, tradições e costumes, tentando enxergar além do óbvio e repensar o nosso lugar como ser atuante transformador da realidade.
“Além de ser um convite para uma pausa, para o “sentar” como momento de interiorização, é também uma forma de despertar memórias para que percebamos nossa força, possamos enxergar todos os sinais ao nosso redor, ler cada detalhe e escrever a história que queremos deixar como herança”, finaliza Maria Fernanda.
“Pause time, stay in the moment, observe yourself and the other. Hear the sounds that are not expressed, but that scream with teary eyes, in a desperation contained by invisible bonds. Are we the ones who are deaf? Do we train our ears without realizing it, because we feel powerless in the face of so much pain? Now we have reached the limit of blindness and deafness. ”
Maria Fernanda and Kulikyrda Mehinako created a piece through the experience that the artist and researcher, creator of the Yankatu brand, had in December 2019, in the village Kaupüna, where Kulikyrda lives, in the Upper Xingu, southern Amazonia. “From that visit, the photos taken and especially the images and emotions that were recorded in my memory when I crossed a strip of burnt forest, the play Onde Quero Deixar Meu Reflexo was born”, comments Maria Fernanda. “I here in São Paulo, he in Xingu, since we cannot meet. Together we will take to the square a work full of stories to tell, reinforcing that tradition takes place in the here and now and that our identity, as Brazilians, is beautiful, rich and full of soul ”.
Mixed with a park bench and a work of art, the work welcomes at the same time that it bothers and, through a mirror, presents the divided reality giving the opportunity for the observer to rethink his place. The partnership between the two artists involved everything from discussing the project in all its complexity, choosing the tree, transporting it through the forest and from there to São Paulo, as well as work in the village Kaupüna and at Yankatu's studio, until its installation in Praça Adolpho Bloch.
The installation consists of two parts of the same tree that represent different realities: the nature burned by the inconsequential action of man and the anteater sculpture produced by Kulikyrda. The wooden zoomorphs are some of the traditional works of its people, where artists from the community create pieces of wood inspired by the fauna existing in their territory.
A mirror placed between the parts will reflect the user on the bench. “The subject's position in front of the entire work cut out (as if interrupted) and supported by the mirror, gives the same subject the opportunity to think that he was divided in front of the scene: Where do I fit in?” This provocation stimulates a self-reflection on our responsibility with art, culture, our ancestry, our origin, traditions and customs, trying to see beyond the obvious and rethink our place as an active transforming reality.
“In addition to being an invitation to pause, to“ sit down ”as a moment of interiorization, it is also a way to awaken memories so that we can perceive our strength, we can see all the signs around us, read every detail and write the story that we want to leave it as an inheritance ”, concludes Maria Fernanda.
~PT
“Pausar o tempo, permanecer no instante, observar a si e ao outro. Ouvir os sons que não são expressados, mas que gritam com os olhos marejados, num desespero contido por amarras invisíveis. Será que somos nós que estamos surdos? Será que treinamos nossos ouvidos sem perceber, por nos sentirmos impotentes diante de tanta dor? Agora chegamos ao limite da cegueira e da surdez.”
Maria Fernanda e Kulikyrda Mehinako criaram uma peça através da vivência que a artista e pesquisadora, criadora da marca Yankatu, teve em dezembro de 2019, na aldeia Kaupüna, onde Kulikyrda mora, no Alto Xingu, sul da Amazônia. “A partir dessa visita, das fotos tiradas e principalmente das imagens e emoções que ficaram gravadas na memória quando atravessei uma faixa de floresta queimada, nasceu a peça Onde Quero Deixar Meu Reflexo”, comenta Maria Fernanda. “Eu aqui em São Paulo, ele lá no Xingu, uma vez que não podemos nos encontrar. Juntos levaremos para a praça um trabalho cheio de histórias pra contar, reforçando que a tradição tem lugar no aqui e agora e que nossa identidade, enquanto brasileiros, é linda, rica e cheia de alma”.
Misto de banco e obra de arte, a obra acolhe ao mesmo tempo que incomoda e, por meio de um espelho, apresenta a realidade dividida dando a oportunidade do observador repensar seu lugar. A parceria entre os dois artistas envolveu desde a discussão do projeto em toda sua complexidade, à escolha da árvore, seu transporte pela floresta e de lá até São Paulo, além de trabalhos na aldeia Kaupüna e no estúdio da Yankatu, até sua instalação na Praça Adolpho Bloch.
A instalação consiste em duas partes de uma mesma árvore que representam realidades distintas: a natureza queimada pela ação inconsequente do homem e a escultura de tamanduá produzida por Kulikyrda. Os zoomorfos em madeira são alguns dos trabalhos tradicionais de seu povo, onde os artistas da comunidade criam peças em madeira inspirando-se na fauna existente em seu território.
Um espelho colocado entre as partes refletirá o usuário sobre o banco. “A posição do sujeito diante da totalidade da obra recortada (como que interrompida) e amparada pelo espelho, dá a oportunidade desse mesmo sujeito pensar que foi dividido diante da cena: Onde eu me encaixo?” Esta provocação estimula uma autoreflexão sobre a nossa responsabilidade com a arte, a cultura, a nossa ancestralidade, nossa origem, tradições e costumes, tentando enxergar além do óbvio e repensar o nosso lugar como ser atuante transformador da realidade.
“Além de ser um convite para uma pausa, para o “sentar” como momento de interiorização, é também uma forma de despertar memórias para que percebamos nossa força, possamos enxergar todos os sinais ao nosso redor, ler cada detalhe e escrever a história que queremos deixar como herança”, finaliza Maria Fernanda.